Wat te doen bij nachtelijke kramp in de kuiten

Wordt jij ook wel eens wakker van een pijnlijke kramp in de je kuiten? Erg vervelend en vaak is er weinig aan te doen. Er zijn wel adviezen en theorieën, maar niet elk advies is even goed onderbouwt en het is vaak ook even zoeken wat bij jou helpt.

Gelukkig is er nieuw wetenschappelijk bewijs dat stretchen goede resultaten oplevert. En het fijne aan deze methode is dat het je maar 3 minuten per dag kost.
 

De oefeningen

Het gaat om 3 stretchoefeningen die allemaal 3x 10 seconden worden vastgehouden tussendoor wordt er 10 seconden rust gehouden.

De eerste oefening is het rekken van de tricpes surea. De tweede oefening is de stretch van de hamstring en de laatste oefening is een zittende stretch van kuiten en hamstrings. Een uitleg van de oefeningen kun je onderaan dit artikel vinden.

Als je niet zeker weet hoe de oefeningen moeten of dat ze wel geschikt zijn voor jou neem dan contact op met een fysiotherapeut of massagetherapeut die verstand van spieren en rekken heeft.
 

Andere adviezen die mogelijk kunnen helpen:

Omdat andere adviezen ook kunnen helpen, zijn deze hieronder ook benoemd.

  • Drink voldoende vocht. Een (paar) extra glaz(en) water is vaak al voldoende
  • Kijk eens naar je eetpatroon, krijg je alle voedingstoffen binnen? Een tekort b.v. aan eiwitten kan kramp veroorzaken. Een bakje kwark kan helpen.
  • Zorg voor een goede balans tussen rust en activiteit. Teveel beweging of te weinig kan zorgen voor een disbalans in de spieren die kramp kunnen veroorzaken.

Een massage lost niet gelijk het probleem op, maar na een nacht met kramp kan massage er wel voor zorgen dat het pijnlijke vermoeide gevoel sneller verdwijnt. Daarnaast zorgt massage voor een goede doorbloeding en ontspannen spieren wat een positieve bijdrage kan leveren.
 

Beschrijving van de oefeningen

Rekoefening voor de triceps surea
Deze beschrijving is voor het rekken van de rechter kuitspier. Ga rechtop staan. Maak met je linkervoet een stap naar voren. Hierbij zorg je dat de rechterhak net niet van de vloer los komt. Je rechterknie blijft gestrekt. Verplaats nu je lichaamsgewicht langzaam naar voren totdat je een rek voelt. De rechterhak blijft de vloer raken.

Rekoefening voor de hamstring
Deze beschrijving is voor het rekken van de rechter kuitspier. Ga rechtop staan. Leg je rechterbeen met gestrekte knie op ee stoel. Je linkerbeen blijft gebogen. Steun met je handen op het likerbeen. Leun nu naar voren totdat je een rek voelt in je rechterbeen.

Zittende rekoefening voor de hamstrings
Ga op de grond zitten met gestrekte knieën. Je voeten liggen naast elkaar en je tenen staan omhoog. Wijs met je vingers naar voren totdat je een rek voelt. Probeer je rug recht te houden.